Actueel
LeestipsLeestip:
Adri D.Bleeker is Lid van de Raad van Advies van de Teach-InGroup
Specialisten in onderwijs: Wij zijn
klaar voor 2010!
Teach- In Group
is een jonge, dynamische organisatie van topdocenten,
die staan voor resultaatgericht onderwijs.
De kwaliteit van het onderwijs maken wij meetbaar met
behulp van het Onderwijs Prestatie Systeem.
Dit doen wij voor:
- Primair Onderwijs
- Voortgezet Onderwijs
- Middelbaar Beroeps
Onderwijs
- Beroeps en
Volwassenen Educatie
Met het Onderwijs Prestatie Systeem en het bestand van
streng geselecteerde, ondernemende, ervaren, flexibele
en enthousiaste docenten hebben wij de middelen om de
onderwijsinstellingen efficiënt en resultaatgericht te
bedienen.
Wij bieden bevoegde en bekwame docenten met lef een
nieuw podium om op te acteren! |
|
|
Leestip : Methode Bleeker
wetenschappelijk erkend ?
Sten Meijer, studeerde deze maand af op Zero Tolerance in het onderwijs.
Hij nam daarbij de methode van Adri D. Bleeker als voorbeeld en onderzocht
op initiatief van de politie Amsterdam de effecten van deze methode op
leerlingen en docenten in het onderwijs in Amsterdam. Hij ontwikkelde een
eigen theorie Between Windows en Zero Tolerance. De methode van Bleeker kan
zeker gezien worden als een methode en ook zeker betiteld worden als Zero
Tolerance. Hij gaf in een boeiend colloquium een exposé over zijn theorie en
het belang van de aanpak van Bleeker voor het onderwijs. De universiteit van
Twente honoreerde zijn productie met een stevige 8. Zijn exposé wordt door
de Universiteit voor gedragen om in boekvorm uitgegeven te worden
DEN HAAG - Hij krijgt wel eens scheldwoorden naar zijn hoofd geslingerd. Of hij daartegen optreedt, laat de 34-jarige docent aardrijkskunde afhangen van de situatie. "Soms denk ik: laat maar, anders escaleert de boel."
Deze houding leidt tot een ondermijning van het gezag van de leraar, vindt Adri Bleeker, interim-directeur op een mbo-school in Utrecht en voorheen ook werkzaam als directeur van een jeugdgevangenis.
Fysiek geweld tegen leraren begint bij mondeling geweld en soms al bij kleine pesterijtjes, stellen onderwijsdeskundigen. Veel leraren laten bedreigingen en scheldpartijen over z'n kant gaan, waardoor een situatie op een school kan escaleren, zegt Bleeker. Waarmee hij overigens niet wil zeggen dat het incident op het Haagse Terracollege, waar gisteren een adjunct-directeur door een leerling werd neergeschoten, voorkomen had kunnen worden.
Uit onderzoek van de KPC-groep in Den Bosch (een grote onderwijsadviesorganisatie) bleek een paar jaar geleden dat bijna de helft van de leraren wel eens door leerlingen wordt uitgescholden. Het verbale geweld van ouders kwam daar nog bovenop. Opvallend is dat veel leraren dat zelf niet als een probleem zien. Onderwijsdeskundige Leo Prick hoort vaak van leraren dat ze geen zin hebben om te reageren op de scheldwoorden van leerlingen omdat ze anders de ouders over zich heen krijgen. Die komen dan verhaal halen op school: 'Wat heeft u tegen mijn zoon of dochter?'
,,Vaak zien de kinderen noch de ouders in wat ze verkeerd doen, omdat ze thuis ook schuttingwoorden gebruiken'', aldus Prick. Hij denkt dat het voor de leerlingen verwarrend is dat de ene leraar niets zegt over een scheldpartij en de andere wel. ,,Er is geen uniformiteit en daardoor zijn de regels omtrent verbaal geweld op school vaak niet duidelijk.'' Een leerling van het Haagse Terra College zei gisteren kort na de aanslag op de adjunct-directeur dat er elke dag wel een dode zou vallen als de dagelijkse bedreigingen aan het adres van leraren op school werkelijk zouden worden uitgevoerd.
Veel docenten vergoelijken het gedrag van hun leerlingen. De eerdergenoemde docent aardrijkskunde begreep bijvoorbeeld dat een van zijn leerling tegen hem tekeer ging omdat haar zusje was overleden. Ook de 35-jarige Simon Kennedie, die geschiedenis geeft op een vmbo-school in Krommenie heeft begrip. Op zijn vorige school in Amsterdam is wel eens iemand met de dood bedreigd, maar erg serieus nam hij dat niet. ,,Het zegt meestal meer over die leerling. Als er nu iets gebeurt wat mij niet zint, probeer ik erachter te komen wat er met die leerling aan de hand is, wat er achter dat stoere gedrag zit.''
Laatst zei een leerling tegen hem: 'Wacht maar. Als ik dit aan mijn ouders vertel, komen die wel even langs'. Kennedie ziet dat niet als een bedreiging, maar als pure onmacht van zijn leerling. ,,Sommige leerlingen zijn van huis uit gewend dat er over alles wordt gediscussieerd, maar op school is daar geen tijd voor. Ik heb nog dertig andere leerlingen. Niet iedere leerling kan dat begrijpen.''
De Utrechtse interim-directeur Adri Bleeker vindt dat docenten en schoolleidingen veel harder moeten optreden tegen mondeling geweld. ,,Soms hebben leraren niet eens door dat ze gepest worden.'' Toen hij nog directeur was op het Calvijn College in Amsterdam-West voerde hij een zero-tolerance beleid. Hij stuurde al zijn docenten op een cursus over het omgaan met agressie. Vervolgens wilde hij dat ze alles, tot aan het kleinste pesterijtje, aan hem meldden. De schoolleiding trad hard op tegen scheldende of vechtende leerlingen. ,,Het moet maar eens afgelopen zijn met al dat begrip voor die zielige leerlingen,'' aldus Bleeker.
Meer info over zero tolerance, lees je hier
Leestip De
Rijksvoorlichtingsdienst heeft over
Adri D. Bleeker een aparte site gemaakt
www.zestienmiljoenmensen.nl
Deze website biedt informatie over het debat rond waarden en normen. Er zijn verschillende rubrieken met informatie over initiatieven uit de samenleving, overheidsbeleid, boeken en de wisselende stelling.
Klik
hier om de site te bezoeken.
Leestip
De methode Bleeker op
managementsite Door Mark Oskam
Adri D.
Bleeker is sterk maatschappelijk betrokken:
Leestip: Michiel: Mijn Buurjongen met zijn eigen opvattingen over de maatschappij
Kerry is mooier dan Bush
"Omdat de normale mens al zoveel over de politiek zwetst, besloten wij de 'mensen met mogelijkheden' eens aan het woord te laten. Judith (18) en Michiel (16) over George W. Bush en John Kerry, betrouwbare politici, het koningshuis en de ideale volkszanger."
Lees
hier het krantenartikel.
Leestip: Is het nog wel veilig op school?
Iedereen droomt er wel eens van om de voorkant van de krant te halen. Maar de manier waarop het Calvijn onlangs de voorpagina van de Telegraaf ontsierde, was eerder een nachtmerrie. In dit artikel gaat ISAbel (het personeelsblad van ISA) op zoek naar de nuance die in de Telegraaf ontbrak. We plaatsen 'het incident' in het bredere perspectief van Veiligheid In en Om School (VIOS). VIOS heeft tot doel de veiligheidssituatie op scholen drastisch te verbeteren. En met succes, lijkt het. We spreken met een aantal betrokkenen.
Lees
hier het hele verhaal.
Leestip: Focus op de maatschappij. Regelgeving: Wie bepaalt dat?
De nieuwe directeur op het Calvijn College in Amsterdam heeft de schoolregels aangescherpt: geen petten op, rustig lopen, geen mobieltjes.
Shirelle en David zijn het niet eens met het verbod op de petjes en de mobieltjes. Hoe kunnen ze invloed uitoefenen op de regelgeving op school?
Lees
hier het krantenartikel.
Leestip : NPS
Leestip Premtime
Leestip : Loesje